Lesson 10
Adjective
Adjective declension varies according to the gender of the noun which they are related to:
mladý muž (male) - young man
mladá žena (female) - young woman
mladé víno (neuter) - new wine, stum
Hard declension
mladý - young
Masculine animate |
Masculine inanimate |
Feminine | Neuter | ||
---|---|---|---|---|---|
Sg. | Nominative | mladý | mladá | mladé | |
Genitive | mladého | mladé | mladého | ||
Dative | mladému | mladé | mladému | ||
Accusative | mladého | mladý | mladou | mladé | |
Vocative | mladý! | mladá! | mladé! | ||
Locative | mladém | mladé | mladém | ||
Instrumental | mladým | mladou | mladým | ||
Pl. | Nominative | mladí | mladé | mladá | |
Genitive | mladých | ||||
Dative | mladým | ||||
Accusative | mladé | mladá | |||
Vocative | mladí! | mladé! | mladá! | ||
Locative | mladých | ||||
Instrumental | mladými |
Národní obrození
→National Revival
Reformy Marie Terezie a Josefa II. znamenaly pro český národ nebezpečí germanizace.
→The reforms of Maria Theresa and Joseph II represented a danger of Germanization for the Czech nation.
Němčina se stala úředním jazykem, ale i jazykem vzdělanců.
→ German became the official language as well as the language of educated people.
Česky mluvili jen poddaní na vesnici a chudina ve městech.
→Only village labourers and poor in the people towns spoke Czech.
Vytváření českého národa - národní obrození - bylo velmi složité a trvalo mnoho desetiletí.
→The process of creating the Czech nation - the National Revival - was very complex and lasted many decades.
V počátcích českého národního obrození měli učenci zájem o lid.
→At the beginning of the Czech National Revival scholars took an interest in the people. Studovali jeho jazyk, dějiny a kulturu.
→They studied their language, history and culture.
Na činnost učenců navazovalo působení buditelů, jejichž cílem bylo povznesení nejširších vrstev národa.
→The work of the national awakeners (active proponents of the Czech National Revival), whose aim was to uplift the broadest sections of the nation and to follow up on the activities of the scholars.
Zejména učitelé a kněží se postavili do čela hnutí proti poněmčování a za širší uplatnění českého jazyka.
→ Teachers and priests especially rose to the forefront of the movement against Germanization and for the more widespread use of the Czech language.
K hlavním představitelům první generace obrozenců patřili:
→Among the main representatives of the first generation of revivalists was:
Josef Dobrovský (1753-1829), jeho nejdůležitějším dílem byla " Podrobná mluvnice české řeči ", která se stala základem novodobé spisovné češtiny.
→ Josef Dobrovský (1753-1829), whose most important work was "A Detailed Grammar of the Czech Language", which became the basis of modern standard Czech.
Václav Matěj Kramérius , český novinář a nakladatel, v Praze založil Českou expedici - první nakladatelství a prodejnu českých knih a novin.
→In Prague Václav Matěj Kramérius, a Czech journalist and publisher, established Czech Dispatch the first publishing house and bookshop for Czech books and newspapers.
K šíření české kultury významně přispělo i divadlo.
→Even theater significantly contributed to the broadening of Czech culture.
Díky obětavosti českých vzdělanců byla postavena v Praze na dnešním Václavském náměstí dřevěná divadelní budova tzv. Bouda.
→Thanks to the dedication of Czech intellectuals, a wooden theater building, called the ¨Bouda¨, was erected on today´s Wenceslas Square.
Hrávalo se tam střídavě česky a německy.
→Performances there ran alternately in Czech and German.
Nejvýznamnějším z českých loutkářů byl Matěj Kopecký.
→The leading Czech puppeteer was Matěj Kopecký.
Na sklonku 18. století obrozenecký učitel a hudební skladatel Jakub Jan Ryba složil svou " Českou mši vánoční ".
→ In the final years of the 18th century, the revivalist teacher and composer Jakub Jan Ryba composed his "Czech Christmas Mass".
Rozvoj národního obrození spadá do období, kdy skončily napoleonské války.
→The development of the National Revival belongs to the time when the Napoleanic Wars had ended.
Do čela vídeňské vlády se dostal Klemens Lothar Metternich se svojí zpátečnickou politikou a policejním absolutismem.
→ Clemens Lothar Metternich came to the forefront of the Viennese government with his reactionary politics and police absolutism.
Policie a cenzura dusily projevy českého národního hnutí.
→ The police and the censors suppressed manifestations of the Czech National Revival.
Snahy dalších obrozenců se již nesoustřeďovaly jen na záchranu české kultury a českého jazyka, ale na jejich co nejširší rozvoj a uplatnění.
→ The efforts of later revivalists did not concentrate only on the salvation of Czech language and culture, but on their widest development and use.
Předními představiteli této druhé generace obrozenců byli: Josef Jungmann (1773-1847), vedle překladů z evropské literatury, vytvořil velká vědecká díla o českém jazyce: " Slovesnost ", " Historie literatury české " a pětidílný " Slovník českoněmecký ".
→The leading representative of the second generation of revivalists was Joseph Jungmann (1773-1847), who in addition to translations from European literature created the great scholarly works of the Czech language: "Literature", "The History of Czech Literature" and the five-volume "Czech-German Dictionary".
František Palacký (1798-1876) napsal pětidílné " Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě " do roku 1526.
→ František Palacký (1798-1876) wrote a five-volume work entitled "A History of the Czech Nation in Bohemia and Moravia" which ran up to 1526.
Pro ochotnické spolky a kočovná divadla psal divadelní hry dramatik Josef Kajetán Tyl (1808-1856).
→The playwright Joseph Kajetán Tyl (1808-1856) wrote plays for amateur societies and travelling theatres.
V Tylově hře " Fidlovačka ", doplněné hudbou Františka Škroupa, zazněla poprvé píseň " Kde domov můj ", která se později stala českou národní hymnou.
→In Tyl´s play "Fidlovačka", which was complemented by the music of František Škroup, the song "Where Is My Home", which later became the Czech national anthem, was heard for the first time.
Postupně začali čeští národní buditelé ve své činnosti přecházet od kulturních cílů k politickým.
→Gradually the Czech national awakeners began to redirect their activities from cultural to political aims.
Začali bojovat za politická a společenská práva českého národa.
→They began to fight for the political and social rights of the Czech nation.
Vedoucí osobností v tomto období se stal František Palacký.
→František Palacký became the leading figure at this time.
Podílel se na vytvoření nového politického programu obrození - austroslavismu.
→He took part in the creation of a new political program for the revival - Austroslavism.
Podle tohoto programu měly spolupracovat všechny utlačované slovanské národy, které žily na území rakouské monarchie.
→According to this program, all the oppressed Slavic nations, that existed in the territory of the Austrian monarchy should work together.
Významné, pro politickou činnost, bylo i novinářství.
→Journalism was also important for political action.
V něm vynikl český spisovatel a novinář Karel Havlíček Borovský (1821-1856).
→The Czech author and journalist Karel Havlíček Borovský (1821-1856) was prominent here.
Svou literární tvorbou velmi odvážně bojoval proti habsburskému absolutismu a proti národnímu útlaku.
→ His literary work boldly fought against Habsburg absolutism and national oppression.
Jeho články byly vtipné, útočné a plné ironie a psal je tak, aby jim rozuměli i prostí lidé.
→His articles were witty, aggressive and full of irony, and he wrote them so that even simple people would understand them.
Do českého národního života vstoupili i mladí čeští vlastenci a literáti jako např. Karel Hynek Mácha (1810-1836)....
→Young Czech patriots and literary figures such as Karel Hynek Mácha (1810-1836), also entered into Czech national life.
Ve 40. letech 19. století mělo české národní hnutí už čistě politickou povahu.
→In the 1840s the Czech national movement was already clearly political in nature.
Před revolučním rokem 1848 začal v českých zemích vystupovat proletariát, došlo k prvním živelným bouřím proti útlaku a k prvním stávkám dělníků.
→ Before the revolutionary year 1848 the proletariat started to take a stand in the Czech lands; the first spontaneous revolts against oppression and the first workers´ strikes took place.
Hard declension
mladý - young
Masculine animate |
Masculine inanimate |
Feminine | Neuter | ||
---|---|---|---|---|---|
Sg. | Nominative | mladý | mladá | mladé | |
Genitive | mladého | mladé | mladého | ||
Dative | mladému | mladé | mladému | ||
Accusative | mladého | mladý | mladou | mladé | |
Vocative | mladý! | mladá! | mladé! | ||
Locative | mladém | mladé | mladém | ||
Instrumental | mladým | mladou | mladým | ||
Pl. | Nominative | mladí | mladé | mladá | |
Genitive | mladých | ||||
Dative | mladým | ||||
Accusative | mladé | mladá | |||
Vocative | mladí! | mladé! | mladá! | ||
Locative | mladých | ||||
Instrumental | mladými |
Exercises:
Reformy Marie Terezie a Josefa II. znamenaly pro (český) A národ nebezpečí germanizace.
A - Accusative Singular (český)
Česky mluvili už jen (vesnický) A poddaní a (městský) B chudina.
A - Nominative Plural (vesničtí)
CONSONANT CHANGES FOR ADJECTIVES IN THE NOM. & VOC. PLURAL -
Some consonants in adjectives change before the ending -i with masculine animate nouns in the nominative and in the vocative plural:
- h to z (drahý přítel - drazí přátelé)
- ch to š (hluchý stařec - hluší starci)
- k to c (velký člověk - velcí lidé)
- r to ř (dobrý pracovník - dobří pracovníci)
- suffix -ský to - ští (český umělec - čeští umělci)
- suffix -cký to - čtí (dělnický spisovatel - dělničtí spisovatelé)
- suffix -čký to -čcí (maličký chlapec - maličcí chlapci).
B - Nominative Singular (městská)
Vytváření (novodobý) A (český) B národa (NÁRODNÍ OBROZENÍ) trvalo mnoho desetiletí.
A - Genitive Singular (novodobého)
B - Genitive Singular (českého)
Myšlenky učenců a buditelů byly (blízký) A zejména vlastenecky cítícím učitelům a kněžím.
A - (Nominative Plural) blízké
K (významný) A představitelům 1. generace obrozenců patřili: Josef (Dobrovský) B , Václav M. Kramérius a Matěj (Kopecký) C .
A - (Dative Plural) významným
B - (Nominative Singular) Dobrovský
- NOUNS ORIGINATING FROM ADJECTIVES -
Some nouns which originated from adjectives are declined in the same way as adjectives. These end in:
-ý - (vrátný, Nový, Zubatý, hajný, Novotný according to - mladý)
-á - (kopaná, hajná, Nová, Zubatá, Novotná according to - mladá)
-é - (nájemné, poštovné, Vysoké nad Jiz, according to - mladé)
-í - masculine (krejčí, průvodčí, Jiří, vrchní, vedoucí, pracující, kočí, důlní, příručí, průvodčí, mluvčí according to - jarní),
-í - feminine (pokladní, průvodčí, Hořejší, výběrčí, vedoucí according to - jarní).
C - Nominative Singular (Kopecký)
(Podrobný) A mluvnice (český) B řeči se stala základem (novodobý) C (spisovný) D češtiny.
A - Nominative Singular (Podrobná)
B - Genitive Singular (české)
C - Genitive Singular (novodobé)
D - Genitive Singular (spisovné)
(Pražský) A občané měli možnost navštěvovat
tzv. Boudu, což byla (dřevěný) B divadelní budova na dnešním Václavském náměstí, kde se hrávaly střídavě (český) C a (německý) D hry.
A - Nominative Plural (Pražští)
- CONSONANT CHANGES FOR ADJECTIVES IN THE NOM. & VOC. PLURAL -
Some consonants in adjectives change before the ending -i with masculine animate nouns in the nominative and in the vocative plural:
- h to z (drahý přítel - drazí přátelé)
- ch to š (hluchý stařec - hluší starci)
- k to c (velký člověk - velcí lidé)
- r to ř (dobrý pracovník - dobří pracovníci)
- suffix -ský to - ští (český umělec - čeští umělci)
- suffix -cký to - čtí (dělnický spisovatel - dělničtí spisovatelé)
- suffix -čký to -čcí (maličký chlapec - maličcí chlapci).
B - Nominative Singular (dřevěná)
C - Nominative Plural (české)
D - Nominative Plural (německé)
Obyvatelstvo bylo (vděčný) A i za tu trochu ryze (český) B kultury.
A - Nominative Singular (vděčné)
B - Genitive Singular (české)
Rozvoj národního obrození spadá do období, kdy skončily (napoleonský) A války.
A - Nominative Plural (napoleonské)
V čele (vídeňský) A vlády stál Metternich se svým (zpátečnický) B pojetím politiky.
A - (Genitive Plural) videňské
B - (Instrumental Singular) zpátečnickým
Další (český) A buditelé se již soustředili zejména na rozvoj a uplatnění (český) B kultury a jazyka.
A - Nominative Plural (čeští)
B - Genitive Singular (české)
(Velký) A představitelé této 2. generace jsou Josef Jungmann a František (Palacký) B .
A - Nominative Plural (Velcí)
B - Nominative Singular (Palacký)
- NOUNS ORIGINATING FROM ADJECTIVES -
Some nouns which originated from adjectives are declined in the same way as adjectives. These end in:
-ý - (vrátný, Nový, Zubatý, hajný, Novotný according to - mladý)
-á - (kopaná, hajná, Nová, Zubatá, Novotná according to - mladá)
-é - (nájemné, poštovné, Vysoké nad Jiz, according to - mladé)
-í - masculine (krejčí, průvodčí, Jiří, vrchní, vedoucí, pracující, kočí, důlní, příručí, průvodčí, mluvčí according to - jarní),
-í - feminine (pokladní, průvodčí, Hořejší, výběrčí, vedoucí according to - jarní).
Pro (ochotnický) A spolky a (kočovný) B společnosti psal divadelní hry Josef K. Tyl, autor pozdější (český) C národní hymny.
A - Accusative Plural (ochotnické)
B - Accusative Plural (kočovné)
C - Genitive Plural (české)
Postupně začali (český) A národní buditelé ve své činnosti přecházet od kulturních k (politický) B cílům.
A - Nominative Plural (čeští)
B - Dative Plural (politickým)
Začali bojovat za (politický) A a (společenský) B práva (český) národa.
A - Nominative Singular (politická)
B - Nominative Singular (společenská)
C - Genitive Singular (českého)
(Významný) A roli v politice hráli (mladý) B ambiciózní a často (ironický) C novináři.
A - Nominative Singular (Významnou)
B - Nominative Plural (mladí)
C - Nominative Plural (ironičtí)
Jedním z nich byl i Karel H. (Borovský) A , jehož články byly (vtipný) B , (útočný) C , (plný) D ironie a psal je tak, aby jim rozuměli i (prostý) E lidé.
A - Nominative Singular (Borovský)
B - Nominative Plural (vtipné)
C - Nominative Plural (útočné)
D - Nominative Plural (plné)
E - Nominative Plural (prostí)
V (politický) A životě se začali prosazovat i (mladý) B (český) C vlastenci a literáti jako např. Karel H. Mácha.
A - Locative Singular (politickém)
B - Nominative Plural (mladí)
C - Nominative Plural (čeští)
Ve 40. letech 19. století byli již (dělnický) A předáci natolik (uvědomělý) B , že organizovali stávky za vydobytí svých práv.
A - Nominative Plural (dělničtí)
B - Nominative Plural (uvědoměli)